Spil- & Medieproduktion

Spil og medieproduktion er en 3-årig STU, hvor du vil stifte bekendtskab med

næsten al slags af grafik fra klassisk tegning og fotografering til 2D- og 3D-animation.

 

Der er mange professionelle retninger, du kan tage, hvis du kan lide at arbejde med grafik.

På spil- og medielinjen sigter vi efter, at du kommer til at prøve det meste,

hvorefter du selv kan afgøre hvilket område, der bedst passer til dig og dine interesser.

Det kunne f.eks. være i retning af billedredigering/manipulering eller noget

helt andet som 3D-modellering og 3D- print.

Der er rigtig mange spændende områder på spil- og medielinjen at give sig i kast med.

Når du har fundet din retning og er klar til det, vil vi arbejde på,

at du kan komme i praktik i en retningsrelevant virksomhed.

Til dagligt tager vi udgangspunkt i en iterativ

opgaveløsningsproces både når det gælder det praktiske,

men også når det gælder det teoretiske.

Nogle af de opgaver, vi kan støde på, er f.eks. udviklingen af grafisk materiale i 2D

og/eller 3D såsom logoer, reklamer, film, filmeffekter, både i 2D og i 3D.

Vi laver også vores egne brætspil med henblik på at lave dem til computerspil.

Du skal ikke ud og købe en masse dyrt udstyr, fordi på spil- og medieproduktion får du udleveret en computer, der indeholder alle de programmer og ekstra tilbehør - såsom mus og tegneplade osv. - som du skal bruge i forbindelse med din undervisning.

For at du kan danne dig et overblik over mulighederne på spil- og medielinjen

har vi herunder listet de områder, vi primært arbejder med til daglig.

Du kender måske nogle af dem allerede;

 

• Adobe

   • Photoshop (billedredigerings værktøj)

   • Illustrator (vektorbaseret tegneprogram)

   • Animate (avanceret tegneværktøj til skabelse af interaktive animationer)

   • Aftereffects (billed- og videoredigerings program primært brugt til at lave effekter til film)

   • Premiere Pro (videoredigerings program).

• Autodesk

   • Maya (3D-computeranimationssoftware med effektive værktøjer til modellering, rendering, simulering, teksturering og animation)

   • Mudbox (digitalt skulpturere- og tekstureringsværktøj).

   • Zbrush (digitalt skulpturere- og tekstureringsværktøj).

• Unity/Unreal engine 4

   • C#/C++ (kodesprog til de respektive game engines)

   • Virtual Reality (VR)

   • Vi råder over to Oculus Rift headsets der kan anvendes i forbindelse med VR i Unity/ Unreal eller  droneflyvninger.

• 3D-print

   • Vi kan printe næsten alt på vores 3D-printere.

 

• Klassisk tegning

   • Billedekomposition

   • Anatomi og proportioner

   • Perspektiv

   • Lys/skygger

   • Farvelære

 

• Kamera

   • Digital fotografering

   • Video

   • Droner

               o Med mulighed for dronecertificering.

   • Lyssætning

 

• Spil teori

   • Ideudvikling

   • Projektstyring

   • Spilmekanik

   • Leveldesign

 

 

 

 

 

 

 

Fokus: Film, tv, foto, animation, spil, design og 3D.

Varighed: 3 år

Elever pr. klasse: 6

Antal timer pr. uge: 28

Uddannelsesstart:

1. august og 1. januar